Kalite Sözlük

Anasayfa » Kalite Sözlük

Anahtar performans göstergesi

Kurumun stratejik amaç ve hedefleri doğrultusunda mevcut ve gelecekteki başarısı için en kritik olan performans göstergeleridir. Kurumun misyonu ve hedefleri ile ilişkili, özgünlüğünü en çok yansıtan ve gelişimini izlemekte en önemli olduğunu düşündüğü temel performans göstergeleri olarak da tanımlanır.

Atama

Eğitim-öğretim kadrolarından herhangi birisinde ilk kez işe alınmayı ifade eder.

Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi (AYÇ)

Hayat Boyu Öğrenme için Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi (AYÇ), yeterliliklerin anlaşılması ve karşılaştırılması için geliştirilen hayat boyu öğrenme politika aracıdır. AYÇ, yeterliliklerin işverenler, bireyler ve kurumlar tarafından daha iyi anlaşılmasını sağlayarak, çalışanların ve öğrenenlerin yeterliliklerini diğer bir ülkede kullanabilmesinin yolunu açmakta, ülkelerin yeterlilik sistemlerinin birbirleriyle bağlantısını sağlayan ortak karşılaştırma aracı işlevi görmektedir. (myk.gov.tr)

Bilgi Yönetim Sistemi

Kurumun, bilgileri bir araya getirmeyi, düzenlemeyi, saklamayı ve gereksinim duyulduğunda kolaylıkla erişilebilmesini sağlayacak bilişim altyapısı ve sistemleridir.

Bilgi Yönetimi

Kurumların, misyon ve stratejilerini başarmak amacıyla; sahip olduğu kritik bilgiyi tanımlama, bilginin edinimi ve paylaşılması süreçleridir.

Ders Öğrenme Çıktıları/Kazanımları

Bir ders öğrenme sürecinin sonunda öğrencinin kazanacağı bilgi, beceri ve yetkinliklerdir. Bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor anlamda öğrencinin bir ders sonunda kazanacaklarını gösterir.

Dış Değerlendirici

Kurumsal dış değerlendirme programında görev yapmak üzere Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından görevlendirilen dış değerlendirme sürecini yürütmeye yetkin kişidir.

Dış Değerlendirme

Bir yükseköğretim kurumunun veya programının kalitesinin bağımsız dış değerlendirme ve akreditasyon kuruluşları tarafından değerlendirilme sürecidir.

Eğitim Amaçları

Bir programın eğitsel misyonunu nasıl planlamayı sağladığını ve paydaşlarının gereksinimlerini nasıl karşılayacağını bildiren açık ve genel ifadelerdir. Programın eğitim amaçları, mezunların bir programı bitirmelerini izleyen birkaç yıl içinde gerçekleştirmeleri beklenenleri tanımlayan ifadelerdir.

Eğitim-Öğretim Kadrosu

Üniversitelerde görevli öğretim üyeleri, öğretim görevlileri ve araştırma görevlilerini ifade eder.

Eğitim-Öğretim Kalite Politikası

Kurumun paydaşlarının katılımı ile oluşturduğu; eğitim-öğretim süreçlerindeki eğitime bakış açısını, önceliklerini, hedeflerini ve iş yapış biçimini ifade eden bir çerçevedir.

İç Kalite Güvence Sistemi

Kurumun kalite güvence politikasını, eğitim-öğretim standartlarını, araştırma standartlarını, topluma hizmet standartlarını, uluslararasılaşma standartlarını, yönetişim standartlarını, bu standartlara uygun akademik yaşamın kanıtlarını veya iyileştirme adımlarını içerir. Özellikle, eğitim-öğretim, araştırma-geliştirme ve yönetim kalite güvencesi alt sistemlerinden oluşan üniversitenin misyon ve vizyonu ile uyumlu stratejileri ve bu stratejileriyle ilişkili hedeflerine ulaştığının belirlenmesi amacıyla oluşturduğu mekanizmaları, değerlendirme süreçleri ve ilgili ölçme ve değerlendirme faaliyetleridir.

İdari Birimler

Yükseköğretim idari birimleri, üniversitelerin temel süreçlerini desteklemek üzere yürütülen, öğrenciye ve çalışanlara yönelik destek hizmetlerini yürüten birimlerdir.

İdari Yapılanma

Kurumun eğitim-öğretim, araştırma-geliştirme, toplumsal katkı, idari destek süreçlerinin yönetilmesini ve tüm uygulamaların kurumsallaşmasını sağlamak üzere oluşturulan organizasyonel yapıdır.

İnsan Kaynakları Yönetimi (İKY)

Kurumların en değerli varlığı olan, bireysel ve toplu olarak örgütsel amaçlara ulaşılmasına katkıda bulunan çalışanların stratejik, kapsamlı ve iç tutarlılığı olan bir yaklaşımla yönetilmesidir.

İş Yükü

Öğrenme çıktılarına ulaşmak için öğrencinin harcadığı zamana/emeğe denir.

İş Yükü Temelli Kredi

Hedeflenen öğrenme çıktılarına ulaşabilmek amacıyla her bir dersin tamamlanması için gerekli öğrenci iş yükünü gösteren sayısal değerdir.

İşbirliği Yönetimi

Kuruluş dışı işbirliklerinin kurumun misyonu ve hedefleri doğrultusunda oluşturularak, sürdürülebilir yarar sağlamak üzere yönetilmesi sürecidir.

İyileştirme Çevrimi (PUKO Döngüsü)

Süreçlerde Planlama, Uygulama, Kontrol etme ve Önlem alma aşamalarından oluşan iyileştirme çevrimidir.

Kalite Güvence Sistemi

Yükseköğretim kurumlarının eğitim-öğretim, araştırma ve toplumsal katkı faaliyetleri ile idari hizmetlerinin iç ve dış kalite güvencesi ve akreditasyon süreçlerini planlama ve uygulama esaslarının tümünü kapsar.

Kalite Güvencesi Kültürü

Kalite güvencesi yaklaşımının günlük akademik yaşamda paydaşların izleyebileceği şekilde kurumsal, birimler düzeyinde ve bireysel olarak benimsenmesi ve içselleştirilmesini ifade etmektedir.

Kalite Komisyonu

Yükseköğretim kurumlarının, kendi kurumlarında kalite güvencesi çalışmalarının yürütülmesi amacıyla oluşturulan komisyondur.

Kalite Politikası

Kurumun kalite güvence stratejisi, kurumdaki eğitim ve araştırma ilişkisi, kalite güvence uygulamalarını, mekanizmalarını ve süreçleri ile kalite güvence organizasyonunun tanımlandığı çerçeve esasları.

Kurumsal Dış Değerlendirme Programı

Yükseköğretim kurumlarının eğitim-öğretim, araştırma ve toplumsal katkı faaliyetleri ile idarî hizmetlerinin kalitesinin, beş yılda en az bir defa olmak üzere Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından periyodik olarak gerçekleştirilecek dış değerlendirme süreci.

Kurumsal Dış Değerlendirme Takımı

Bir yükseköğretim kurumunun dış değerlendirme programını yürütmek üzere takım başkanı ve dış değerlendiricilerden oluşan takımı ifade etmektedir.

Kurumsal Geri Bildirim Raporu (KGBR)

Kurumsal dış değerlendirme programı kapsamında değerlendirilen yükseköğretim kurumu için dış değerlendiriciler tarafından hazırlanan kurumun güçlü ve iyileşmeye açık alanlarını içeren rapordur.

Kurumsal İç Değerlendirme

Bir yükseköğretim kurumunun veya programının kalitesini kendi içinde mekanizmalar yardımıyla değerlendirmesi.

Kurumsal İç Değerlendirme Raporu (KİDR)

Yükseköğretim kurumunun; eğitim-öğretim, araştırma ve toplumsal katkı faaliyetlerine ilişkin kalite güvencesi süreçlerini izlemek amacıyla her yıl hazırlanan raporu.

Kurumsal Performans Yönetimi

Performans yönetim modeli planlama aşamasıyla başlar. Planlama aşamasında; vizyon, stratejiler, iç ve dış paydaş beklentileri gibi unsurlar dikkate alınarak performans öncelikleri belirlenir. Daha sonra Sürekli İyileştirme ve Değişim Yönetimi uygulamalarıyla kurumsal performans geliştirilir. Belirli periyotlarda ise kurumsal performans ölçülür ve sonuçlar değerlendirilerek gözden geçirme süreci tamamlanır.

Liderlik

Ortak amaçları gerçekleştirmek üzere kurumun iç ve dış paydaşları arasında hedef birliği sağlama ve paydaş gruplarını yönlendirme sürecidir.

Mali Kaynakların Yönetimi

Kurum finansal (mali) kaynaklarını, misyon ve stratejilerini başarmak üzere ve uygulamaların sürdürülebilirliğini güvence altına alacak şekilde yönetilmesidir.

Misyon

Yükseköğretim kurumunun “Neden varız?”, “Ne iş yaparız?” ve “Kime hitap ederiz?” gibi soruları yanıtladığı bildirgedir.

Öğrenci Destek Hizmetleri

Öğrencilerin öğrenmeleri ve çeşitli özelliklerini geliştirmeleri için destek sağlayan yapı ve birimlerdir.

Öğrenci Merkezli Öğrenme-Öğretme

Öğrenme-öğretme süreçlerinde öğrencinin aktif olarak derse katıldığı, dersin merkezinde yer aldığı yöntemlerdir.

Öğrenci Merkezli Ölçme ve Değerlendirme

Öğrencilerin ölçme-değerlendirme süreçlerinde aktif rol almasını sağlayan yaklaşımdır.

Öğrenme Kaynakları

Öğrencilerin öğrenme eylemlerini gerçekleştirmeleri için destek ve tamamlayıcı olan kaynaklardır.

Önceki Öğrenmelerin Tanınması

Bireylerin, farklı öğrenme yollarıyla edindikleri kazanımların resmi olarak tanınması ve belgelendirilmesidir.

Öz-Değerlendirme

Kurumun toplumsal katkı uygulamalarını kendi ölçütlerine göre kapsamlı değerlendirmesidir.

Paydaş

Kurumun eğitim, araştırma ve toplumsal katkı faaliyetleriyle ilişkili tüm kişi ve kuruluşları ifade eder.

Paydaş Katılımı

Kurumun plan ve karar süreçlerine paydaşların dahil edilmesidir.

Performans Göstergesi

Kurumun hedeflerine ulaşmadaki başarısını ölçen sayısal veya nitel parametrelerdir.

Politika Belgesi

Kurumun iş yapış biçimini, süreçlerini ve amaçlarını özetleyen resmi belgedir.

Program Çıktıları

Öğrencilerin bir programı tamamladıktan sonra kazanmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinliklerdir.

Süreç Yönetimi

Kurum süreçlerinin belirlenmesi, tanımlanması, izlenmesi ve iyileştirilmesidir.

Süreçler Yönetimi

Süreç odaklı organizasyon yapısının kurulması ve süreç sahiplerinin belirlenmesidir.

Taşınır ve Taşınmaz Kaynakların Yönetimi

Kurumun fiziksel varlıklarının ekonomik ve ekolojik sürdürülebilirlik gözetilerek yönetilmesidir.

Tedarik Zinciri

Bir ürün veya hizmetin tedarikçiden nihai kullanıcıya kadar tüm süreçleridir.

Toplumsal Katkı

Kurumun sahip olduğu bilgi ve yetkinlikleri toplum yararına sunma faaliyetleridir.

Toplumsal Katkı Çıktısı

Toplumsal katkı faaliyetlerinin birey veya toplum üzerinde bıraktığı kazanımlar ve etkileridir.

Toplumsal Katkı Fonksiyonları ve Uygulamaları

Topluma yönelik çeşitli etkinlik ve hizmetlerin sınıflandırılmasıdır.

Toplumsal Katkı Kaynakları

Toplumsal katkı faaliyetleri için ayrılan insan, mali ve teknolojik kaynaklardır.

Toplumsal Katkı Politikası

Kurumun toplumsal hizmet ve katkı stratejilerini belirleyen resmi belgedir.

Toplumsal Katkı Strateji ve Hedefleri

Kurumun toplumsal katkı sürecindeki vizyon ve ölçülebilir hedefleridir.

Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi

AYÇ ile uyumlu, tüm eğitim kademelerini kapsayan ulusal yeterlilikler sistemidir.

Vizyon

Kurumun gelecekte ulaşmayı hedeflediği konum ve amaçlarını tanımlayan bildirgedir.

Yeterlilik

Bir meslek veya alanda görev yapabilmek için gerekli bilgi, beceri ve tutumların bütünüdür.

Yönetim Bilişim Sistemleri

Karar destek amacıyla bilgiyi toplayan, analiz eden ve sunan yazılım/altyapılardır.

Yönetsel Yapılanma

Kurumun tüm fonksiyonlarını kapsayan organizasyonel yapıyı ifade eder.

Yükseköğretim Kurumu Kalite Güvence Politikası

Kurumun kalite stratejisini, ilkelerini ve standartlarını belirleyen resmi politikadır.

Yükseltme

Doktor öğretim üyesi veya doçent kadrosundaki bir akademisyenin üst kadroya ilerlemesini ifade eder.